De zwaktes van Aalst

De bloemblaadjes beginnen al te vallen. De blues heeft me te pakken, de magnoliablues. Levende absolute schoonheid takelt snel af. Een blik in een oud fotoalbum scherpt dit bewustzijn aan. Japanners met hun beleving van die andere bloeier, de kerselaar, zijn benijdenswaardig. Het leven zien als een perpetuum mobile, met steeds nieuwe kansen om opnieuw aan te sluiten is een geruststellende gedachte. Volgend jaar bloeien magnolia’s en Japanse kerselaren opnieuw. Nieuwe kansen dienen zich opnieuw aan.

Niet in de bloei- maar in de herfsttijd trekken we over zes maanden naar de stembus. Evenzeer  is dat de tijd van nieuwe kansen. De Standaard publiceerde zopas de Aalsterse sterktes en zwaktes. Benieuwd hoe de partijen hoopvolle antwoorden gaan bieden op de zes prominente zwaktes. Alleen de borst nat maken met te wijzen op de sterktes (meer wijkgroen, meer plaatsen in woonzorgcentra en assistentiewoningen, rijker inkomen, meer peuteropvang, meer fietsveiligheid en minder diefstallen en geweldplegingen dan in soortgelijke steden of het gemiddelde in Vlaanderen) kondigt geen lentes in de komende zes jaren aan.

Precies omdat we optimist zijn dienen we de zwaktes, zeg maar de minpunten van Aalst, in de ogen te kijken. Hoe pakken de partijen het feit aan dat de Aalstenaar meer moeite heeft met mensen uit andere culturen dan de gemiddelde Vlaming? Wat stellen de partijen tegenover de vaststelling dat slechts een minderheid tevreden is met wat de stad aanbiedt aan jongeren?

Hoe gaan de partijen anticiperen op de grotere leerachterstand in Aalsterse basisscholen dan in de rest van Vlaanderen? Dat er in Aalst minder mensen aan het werk zijn dan het Vlaamse gemiddelde is een andere uitdaging die een antwoord verdient in de programma’s van de partijen. 0,74 procent van de Aalstenaars moet rondkomen met een onleefbaar leefloon. Het gemiddelde in Vlaanderen is 0,34%

Het algemeen onveiligheidsgevoel is groter in Aalst dan in de gemiddelde Vlaamse gemeente. Wat is het antwoord hierop van de partijen?  De Aalstenaars hebben niet alleen recht op antwoorden op deze vragen, ze dienen het sloganeske ver te overstijgen. Nieuwe kansen creëren op een beter Aalst is de boodschap.

 

 

Green Bananas Marketing

Meer in Column
Stad niet tuk op activiteiten Vredeshuis

Als het goed is mag het gezegd worden. De tevredenheidsbarometer stijgt. De Aalstenaars hebben meer...

Drietalig Oilsjt

Aalst is drietalig: Engels om ik weet niet wat voor reden tenzij graag omhoogvallen, Standaardnederlands...

Sluiten