Crowdbutching: de oplossing voor vleesschandalen?

Het Aalsterse marketingbedrijf en websitebouwer Green Bananas heeft een concept uitgewerkt voor crowdbutching. Samen vlees kopen op het internet is naast een duurzame oplossing ook een manier om te ontsnappen aan de recente vleesschandalen. Liefhebbers van crowdbutching kiezen voor een diervriendelijke aanpak én voor ethischer vlees. Het fenomeen is momenteel bezig aan een opmars en dat kan Michel Van de Steen, bezieler van Koopvleesonline.be, alleen maar toejuichen.

Concreet gaat het over online natuurlijk vlees aankopen van de boer. Terwijl vroeger een koe op straat gekocht werd om nadien het vlees onder elkaar te verdelen, is online kopen vandaag het enige verschil. Consumenten hoeven op die manier niet meer mee te stappen in de voedselketen die tegenwoordig gedomineerd wordt door gesjoemel met etiketten en verwerking van slachtafval in gehakt.

Ambachtelijk

Slager en oprichter Michel Van de Steen koos voor crowdbutching om mensen bewuster te laten omgaan met vlees: “Er is een stuk traditie en ambacht verloren gegaan door de manier waarop we consumeren vandaag. Het vlees moet mooi van kleur zijn, niet te duur, voorverpakt en alles moet snel gaan.” En daar is de huidige crisis in de vleesindustrie het resultaat van.

Koopvleesonline.be wil terugkeren naar het ambachtelijke systeem van vroeger: zo natuurlijk mogelijk vlees dat ongeveer 2 weken kan rijpen vooraleer het verwerken start. Michel werkt samen met lokale boeren, diegene met een passie voor hun dieren en de natuur. “De dieren krijgen gras gevoederd en leven vooral buiten, in de winter vertoeven ze in open loopstallen op vers stro en ze krijgen het beste voer van eigen bodem”, verduidelijkt Michel, die zelf uit een familie van slagers komt en het vakwerk dus met de paplepel ingegeven kreeg.

Geen verspilling

Terwijl 30 procent van al het vlees dat in de supermarkt en bij de slager te koop is, achteraf in de vuilnisbak beland, worden bij crowdbutchingprojecten zoals Koopvleesonline.be de koe en het varken pas geslacht als de teller op 100% staat. Zo is er geen verspilling en moeten er niet onnodig dieren geslacht worden. “Als slager is het niet eenvoudig om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Ik denk dat ik hier een goede manier gevonden heb door terug naar de basis te gaan”, vertelt Michel. Aan het vlees worden bovendien geen additieven toegevoegd, want na de slachting en rijping krijgt de klant het meteen thuis geleverd.

Green Bananas Marketing

Meer in Algemeen
Aalstenaar meer en meer tevreden

Deze voormiddag werden in het ICC in Gent de resultaten voorgesteld van de Stadsmonitor 2017....

Personeel Bib recycleert 38000 cd-doosjes

De bibliotheek van Aalst is volop bezig met de verhuis van alle boeken en CD’s...

Sluiten